Thursday, February 17, 2011

PACKAGING

Penulis: RedChoz

Rekaan pembungkusan makanan semakin hari semakin canggih. Bukan sahaja cantik di pandang, malahan boleh menjamin kualiti makanan supaya sentiasa baik.

Tahukah anda bahawa pembungkusan makanan seperti produk berasaskan daging amat memerlukan penetilian yang tinggi kerana daging merupakan makanan yang mudah rosak jika tidak diselia dengan baik.

Pada tahun 2008,  saintis bernama veronique telah berjaya mencipta inovasi dalam pembungkusan produk daging yang mampu memanjangkan shelf life produk tersebut. Beliau telah mencipta pembungkusan makanan yang mengandungi antimicrobial.  Fungsi antimicrobial ini ialah menentang bakteria yang menjadi punca makanan rosak. Jadi, bila bacteria tidak aktif, makanan boleh disimpan dengan lebih lama. Hebat!

Jika teknologi ini berada di pasaran, adakah kemungkinan makanan dibenarkan post ke luar negara buat pelajar - pelajar yang rindu pada masakan ibunda tercinta?

Rindu masakan mak? Pos sahaja rendang daging dan kuah kacang menggunakan plastik antimicrobial. Tetap lazat dan segar walaupun sudah berbulan - bulan. =)


Okeh, jom check it out pembungkusan yang unik.




Cute betul packaging macam ni. Rasa nak buat perhiasan gantung pada dinding. Oh, ini adalah sausage.



 

Salami sausage ini dibungkus dengan bungkusan yang tertera 24 garis pemotong yang boleh juga digunakan sebagai kalender - sepotong salami setiap hari! 








Nampak seperti daun buluh yang digunakan untuk membalut ikan.





Tetapi ia sebenarnya adalah nature imitation food packaging design. Nampak real!









Smart juga kalau packaging pizza macam ni. Lain daripada yang lain.




   cuba teka ini apa?

ini adalah roti. unik.




fashionista!



 
macam ni pun ada.




0 comments:

Post a Comment